Znalostní klub "Teplá voda"
Pravda o vodě a jak to změnit

Článek uveřejněn dne 14. 05. 2018


Klíčem k úspěchu je zkušenost, profesionalita a osobní přístup

ČSOB je jednou z bank, která nabízí své služby zájemcům z řad bytových družstev a společenství vlastníků. Proč právě o její produkty je mezi těmito klienty již mnoho let tak velký zájem, jsme se zeptali Ladislava Kouckého, manažera pro bytová družstva a SVJ z centrály ČSOB.

čsob

Čím je podle Vašeho názoru nabídka ČSOB pro zástupce bytových družstev a SVJ zajímavá?

U ČSOB v současné době vede své běžné účty více než 25 000 bytových družstev (BD) a společenství vlastníků (SVJ). Řada z nich současně čerpá i úvěr. A právě v oblasti poskytování úvěrů na opravy, rekonstrukce a modernizaci bytových domů ve vlastnictví BD či správě SVJ jsme stále jedničkou na trhu. Klientům se snažíme nabízet takové produkty, které maximálně odpovídají jejich potřebám.  I přes to, že se v této oblasti o totéž snaží i ostatní banky a stavební spořitelny, ČSOB stále své dominantní postavení na trhu upevňuje. A v čem tkví tajemství úspěchu? V dnešní době již dávno není klient jen v roli prosebníka. Je to zákazník, který očekává, že bude co nejkvalitněji obsloužen. Při výběru se nerozhoduje pouze podle ceny, ale požaduje kvalitu a hodnotí celý komplex služeb. Vzhledem k tomu, že ČSOB poskytla za posledních 15 let BD a SVJ více než 14 000 úvěrů v objemu přesahujícím 60 miliard korun, má v této oblasti obrovské zkušenosti a propracovanou metodiku. Může si tak dovolit poradit svým klientům to nejlepší řešení. A zde je podle mého názoru náš klíč k úspěchu – v ČSOB se snažíme nenabízet pouze jednotlivé produkty, ale naopak poskytnout komplexní poradenství, a to jak v oblasti ekonomické či právní, ale například i v oblasti aktuálně dostupných státních dotačních programů. Bankovní pracovník dnes nemůže být pouhým prodejcem, ale musí se stát rovnocenným partnerem a rádcem klienta. S ohledem na dosahované výsledky jsem přesvědčen, že většina našich zaměstnanců je pro svou zkušenost, profesionalitu a osobní přístup představiteli BD a SVJ vnímána pozitivně.

Jaká je v současné době poptávka BD a SVJ po úvěrování oprav a rekonstrukcí bytových domů?

Trvalé sledování vývoje trhu je základem k tomu, abychom na daný vývoj uměli reagovat a přizpůsobit mu nabídku parametrů svých produktů. Musím konstatovat, že boom komplexních oprav bytových domů, a současně i zájem o jejich úvěrování, proběhl zejména v letech 2005 až 2011. Celková zadluženost všech BD a SVJ v ČR pak kulminovala v roce 2014, kdy činila 87 miliard korun. Od té doby se plynule snižuje. Tento trend má dvě příčiny – většina poskytnutých úvěrů je splácena anuitně a v případě tohoto typu splácení platí, že zatímco zpočátku jsou v rámci anuity placeny hlavně úroky a splátky úvěru tvoří její menší část, tak ve druhé polovině období splácení se tento poměr obrací a úvěry se splácí daleko rychleji. Druhým aspektem je, že v posledních čtyřech letech pozorujeme stagnaci zájmu o úvěrování revitalizací bytových domů, a to i přes to, že úrokové sazby byly na historickém minimu a stát opravy domů dotačně podporoval – ročně bylo poptáváno a čerpáno přibližně 9 – 12 miliard nových úvěrů. Výsledkem je, že roční úhrn splátek již poskytnutých úvěrů převyšuje poptávku po úvěrech nových. Ke konci roku 2017 se tak celková zadluženost BD a SVJ snížila již pod 79 miliard korun a očekáváme, že se i nadále bude plynule snižovat. K tomuto závěru nás mj. vede i skutečnost, že oproti stavu třeba před deseti lety se snížila průměrná výše úvěrů nově poskytovaných v posledních letech. Ukazuje se, že většina bytových domů má už ty největší investice za sebou a nyní realizují již jen ty méně nákladné. Zaujmout klienta atraktivní nabídkou je tedy stále složitější.

S jakými plány jste tedy vstoupili do letošního roku a nabízíte klientům nějaké atraktivní výhody?

Určitě bych byl rád, kdyby většina našich klientů i nadále odcházela z banky spokojená. A protože klienti mají zájem nejen o úvěry, poradíme jim i jak bezpečně realizovat platební styk či zhodnocovat jejich dočasně volné peněžní prostředky. V letošním roce ale určitě naší hlavní novinkou bude přechod na lepší a klientsky přívětivější produkty elektronického bankovnictví, které umožní opravdu většinu požadavků na banku vyřešit komfortně po internetu. Samozřejmě se hodláme i nadále účastnit seminářů a konferencí pro zástupce BD a SVJ, které si u našich klientů získaly velkou oblibu a díky kterým jsme i řadu nových klientů získali. A jaké benefity jsme si na letošek připravili pro klienty, kteří přijdou požádat o úvěr? Odpověď je snadná – v loňském roce jsme nabídli tzv. „čtyřlístek výhod“, který se setkal u klientů s mimořádným ohlasem a proto jsme tyto benefity zachovali i pro letošní rok. Zmínil bych asi dva nejzajímavější. Jedním je dotace z ČSOB Programu energetických úspor, která při splnění určitých podmínek klientovi garantuje, že banka mu formou dotace vrátí 1% ze skutečně vyčerpané výše úvěru. Druhým pak tzv. „vztahový bonus“, v rámci kterého klient získá nulový poplatek za vedení úvěrového účtu po celou dobu splácení úvěru v případě, že si zafixuje úrokovou sazbu na 10 či více let. Všechny nabízené benefity, včetně podmínek pro jejich získání, naleznete na webových stránkách banky www.csob.cz . ČSOB je jedinou bankou na trhu, která nabízené výhody takto veřejně publikuje, což potvrzuje fakt, že jsou určené pro všechny klienty bez ohledu na jejich velikost či výši poptávaného úvěru - pokud BD či SVJ dané podmínky splní, má automaticky nárok na jejich získání. A to si myslím je férový přístup.

Kontakt:
Redakce Praktického rádce pro SVJ

Potřebujete poradit? Napište nám nebo zavolejte:

redakce@radceprosvj.cz
601 222 819

Těšíme se na Vás 🙂

Mediální partner